Home Móda a Styl Mobilní hry – zábava zdarma nebo žrout peněz?

Mobilní hry – zábava zdarma nebo žrout peněz?

194
0
SHARE

Časy se mění a s ním i celá řada odvětví. U videoher se za posledních pár let změnilo opravdu hodně. Když si někdo chtěl koupit hru, musel jít nejdříve do obchodu, hru si koupit, doma nainstalovat a hrát. Ti šikovnější (a možná i odvážnější) si hry mezi sebou kopírovali a různými způsoby byli schopni obejít protipirátskou ochranu.

Dnes už je nákup her v krabicové podobě na obrovském ústupu a hry se z oficiálních zdrojů v zásadě jen stahují. Díky velmi dostupnému vysokorychlostnímu internetu není stažení her o mnoho časově náročnější, než by byla klasická instalace z disku. Navíc se nikam nemusí chodit a hru je možné si přenášet mezi různými počítači včetně uložených pozic, a nemůže se stát, že disk se hrou někdo ukradne, zničí, poškrábe, nebo něco podobného. Největší takovouto platformou je Steam, ale mnoho herních studií si vytváří své vlastní platformy, na kterých nabízí pouze své vlastní hry.

Ono rozšíření online světa změnilo i hry samotné a jakým způsobem je možné dnes hrát. Ne všechny hry se totiž musí nutně kupovat a vývojáři a herní studia si oblíbili takzvaný Free-2-Play model.

Jak funguje Free-2-Play model hraní

Tento model funguje tak, že samotnou hru je možné si stáhnout a zahrát zcela zdarma. Ve hře ale bývají prvky, které jsou zpřístupněny pouze při zaplacení penězi pomocí takzvaných mikrotransakcí, tedy menších transakcí přímo ve hře. Tyto herní prvky mohou být čistě kosmetické, kdy není nijak ovlivněna hratelnost, ale pouze například vzhled hlavního hrdiny nebo předmětů. Tento model využívá střílečka Counter Strike: Global Offensive.

Některé hry mohou hráči poskytnout určité množství „životů”, kdy má na postup hrou jen určitý počet pokusů. Tyto životy se časem doplňují, ale je také možné si je dokoupit. Tento typ je také možný vztáhnout na ty hry, které sice hráče, kteří hrají opravdu zdarma, nijak nepenalizují, ale jejich postup hrou je pomalejší, ale i tak se mohou časem dostat bez omezení všude. Za příklad těchto her by mohla být velmi oblíbená hříčka Candy Crush nebo strategická mobilní hra Clash Royale.

Jiné hry mohou hráčům, kteří do hry investovali peníze, poskytnout výhodu oproti ostatním hráčům, kteří se rozhodli jít pouze cestou hry zcela zdarma.

Proč vývojáři tak často volí Free-2-Play model oproti klasickému

Free-2-Play model je dnes herními vývojáři volen častěji, než klasický model, kdy si hráč jednorázově pořídí plnou verzi hry s kompletním obsahem, a do hry dále nemusí investovat nic.

Free-2-Play hry jsou na cenu vývoje řádově méně náročné a typicky se jedná o mobilní nebo webové hry. Hráči také do hry investují pravidelně a to dává vývojářům volnější ruce v tom, kolik obsahu hodlají do hry přidávat, nebo jestli vývoj v nějakou chvíli zastaví, protože se již provoz nevyplatí.

Které hry jsou vlastně dražší?

Free-2-Play model dává hráčům velmi lákavou možnost hrát opravdu zdarma a bez jakýchkoliv investic. Ve výsledku ale mohou zaplatit na těchto hrách násobně více, než by utratili za libovolnou hru prodávanou v klasickém krabicovém modelu.

Je pak možné slyšet různé příběhy, kdy se zvlášť menší děti dostaly k platebním kartám svých rodičů a ve hře byly ochotny utratit klidně statisíce korun. Vzhledem k tomu, že v naprosté většině případů je výsledek nákupu bonusových předmětů ve hře náhodný, celý proces pak již nemá daleko ke kontrole tiketu známé loterie Sazka či jiných hazardních her a loterií.

Rozmach „lootboxů”

Mikrotransakční model přinesl i systém takzvaných lootboxů. To jsou různé truhličky s náhodně vylosovanou cenou, které je možné získat hraním, ale také si je koupit za peníze. Odměna v lootboxech je ale čistě náhodná a hráč předem nikdy neví, jestli si vylosuje vzácný předmět, nebo něco zcela bezcenného.

Lootboxy samy o sobě vyvolávají velké kontroverze, protože se velmi blíží hazardu podobnému hracím automatů, který je ale zcela neregulovaný a mohou se ho v zásadě účastnit naprosto všichni. Na to reagují i jednotlivé země úpravou své legislativy – například Belgie a Nizozemsko nedávno lootboxy v hrách zakázalo.

Velké kontroverze také spustila aféra, kterou spustilo studio Eletronic Arts, které nabízelo svoji hru Star Wars: Battlefront 2 za plnou cenu, ovšem do hry zakomponovalo i agresivní mikrotransakční systém, který nakonec spustil obrovskou vlnu nevole. Přestože recenze hry byly obecně pozitivní, právě chamtivost EA nakonec způsobila, že se proti hře ostře vymezila celá řada hráčů.

MetSo on Facebook
  • 1
    Share